Saturday, September 12, 2009

WASIAT LUQMAN AL-HAKIM

Untuk tatapan Ummah:
dari :http://halaqah.net

Wahai anakku ! Jika kamu mahu mencari sahabat sejati maka kamu ujilah ia terlebih dahulu dengan berpura-pura membuatkan ia marah terhadapmu. Sekiranya dalam kemarahan itu ia masih mahu menasihati, menyedarkan dan menginsafkan kamu, maka dialah sahabat yang dicari. Jika berlaku sebaliknya maka berwaspadalah kamu terhadapnya.

Wahai anakku ! Sesiapa yang bersifat penyayang sudah tentu dia akan disayang, sesiapa yang bersifat pendiam sudah tentu dia akan selamat dari mengeluarkan perkataan yang sia-sia. Ketahuilah sesiapa yang tidak dapat menahan lidahnya dari mengeluarkan ucapan kotor, sudah tentu ia akan menyesal kelak.

Wahai anakku ! Bergaul dan berkawanlah dengan orang-orang yang soleh dan berilmu. Bukalah pintu hatimu dan dengarlah segala nasihat dan tunjuk ajar darinya. Sesungguhnya nasihat dari mereka bagaikan mutiara hikmah yang bercahaya yang dapat menyuburkan hatimu seperti tanah kering lalu disirami air hujan.

Wahai anakku ! Sesungguhnya kehidupan kita ini diibaratkan seperti sebuah kapal yang belayar di lautan dalam dan telah banyak manusia yang karam didalamnya. Jika kita ingin selamat maka belayarlah dengan kapal yang bernama takwa, isi kandungannya ialah iman sedang layarnya pula ialah tawakal kepada Allah.

Wahai anakku ! Carilah harta di dunia ini sekadar keperluanmu sahaja dan nafkahkanlah hartamu yang selebihnya pada jalan Allah sebagai bekalan di akhirat. Janganlah kamu membuat dunia ini kelak dirimu akan menjadi pengemis dan membebankan pula orang lain tetapi jangan pula kamu terlalu mengejar dunia sehingga terlupa bahawa kamu akan mati. Ketahuilah, apa yang kamu makan dan pakai itu semuanya dari tanah belaka.

Wahai anakku ! Jangan kamu melantik seseorang yang bodoh menjadi utusanmu. Jika tiada siapa yang lebih cerdas, pintar dan bijak maka yang sebaiknya dirimu sendirilah yang menjadi utusan.

Wahai anakku ! Orang yang bersedia untuk mendengar nasihat dan bimbingan dari orang yang lebih alim, maka dia layak untuk mendapat penjagaan dari Allah tetapi bagi orang yang insaf dan sedar setelah menerima teguran maka dia lebih layak untuk mendapat kemulian dari Allah.

Dengan apa yang telah diterangkan dalam Al-Quran berhubung dengan Luqman al-Hakim, para ulama telah memperincikan lagi perbicaraan Luqman dengan anaknya menurut riwayat dalam kitab tafsir Ruhul Maani dan Kitab Hidayatul Mustarsyidin bahawa Luqman telah memberikan anaknya 25 wasiat iaitu:

1. Sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam banyak manusia yang karam di dalamnya, bila engkau ingin selamat agar jangan karam, layarkanlah lautan itu dengan sampan yang bernama takwa. Isinya ialah iman dan layarnya ialah tawakal kepada Allah.

2. Orang yang menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan daripada Allah SWT, orang yang insaf dan sedar setelah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemuliaan dari Allah SWT.

3. Orang yang merasai dirinya hina dan rendah diri dalam beribadah dan sentiasa taat kepada Allah, maka orang itu akan sentiasa tawaduk kepada Allah, dia akan lebih dekat kepada Allah dan orang itu sentiasa menghindari diripada mendekati maksiat.

4. Seandainya orang tuamu memarahimu, itu adalah ibarat air yang menyiram tanaman yang kering kontang.

5. Jauhi dirimu dari berhutang, kerana berhutang itu akan menjadikan dirimu hina di waktu siang dan hina di waktu malam.

6. Takutkan Allah dengan benar-benar takut, tentu engkau akan terlepas dari sifat-sifat putus asa.

7. Seorang pendusta itu akan hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seorang yang telah rosak akhlaknya akan memikirkan perkara-perkara yang tidak benar.

8. Ketahuilah bahawa memindahkan batu besar yang berat dari tempat asalnya lebih mudah daripada memberi pengertian pada seseorang yang tidak mahu mengerti. Jika anda mengangkat batu atau besi yang berat tentu terasa begitu sangat, tetapi tidak sebegitu burukdan berat kerana mempunyai jiran yang jahat.

9. Jangan anda sesekali mengirimkan utusan kepada orang yang bodoh dan jahat, maka tidak ada orang yang baik dan cerdik, sebaiknya engkau sahajalah yang menjadi utusan itu.

10. Jauhi daripada sifat-sifat dusta, sebab berdusta itu enak sekali mengerjakannya, bagai ikan memakan daging burung, padahal sedikit dusta yang dilakukan, tetapi akibatnya adalah lebih besar.

11. Jangan engkau menelan sesuatu makanan itu kerana manisnya dan jangan engkau memuntahkan sesuatu makanan kerana pahitnya, kerana yang manis itu belum tentu mendatangkan kesegaran dan yang pahit itu belum tentu mendatangkan musibah.

12. Makanlah bersama-sama orang yang takwa dan musyawarahlah segala urusanmu dengan para alim ulama dengan cara meminta nasihat dari mereka.

13. Bukan satu kebaikan namanya jika engkau mencari ilmu tetapi tidak mengamalkannya, hal ini tidak ubah seperti orang yang mencari kayu api, setelah banyak terkumpul maka dia tidak dapat mampu memikulnya, pada hal dia masih terus mengumpulkannya.

14. Apabila anda berteman jadikanlah diri anda yang tidak pernah mengharapkan sesuatu darinya, biarpun dia berharap sesuatu dari anda.

15. Jadikanlah diri anda pada setiap masa tidak berharapkan kepada kepujian dan sanjungan orang lain. Kerana sikap yang minta disanjung dan dipuji itu akan memusnahkan diri anda.

16. Usahakanlah agar mulut anda tidak mengeluarkan kata-kata yang busuk dan kotor serta kasar. Dalam hal ini anda akan lebih selamat dengan berdiam diri.

17. Jangan anda cenderung kepada dunia semata-mata, kerana anda diciptakan oleh Allah bukanuntuk dunia sahaja. Sesungguhnya tidak ada orang yang lebih hina daripada insan yang terpedaya dengan dunia semata-mata.

18. Jangan anda terlalu mudah ketawa jika bukan perkara yang menggelikan, jangan berjalan tanpa tujuan yang pasti, jangan menanyakan sesuatu yang tidak berguna kepada diri anda. Jangan anda mensia-siakan harta dunia anda.

19. Bergaul mesralah dengan orang alim dan berilmu, perhatikan kata-kata dan nasihat mereka, kerana sesungguhnya hati anda akan sejuk apabila mendengar nasihat mereka.

20. Jangan anda rangkul dunia ini dan meneguk habis airnya, kerana sesungguhnya apa yang anada makan dan pakai itu adalah tanh belaka. Jangan anda bertemankan orang yang bodoh dan bermuka dua, kerana akan membahayakan diri anda.

No comments:

Post a Comment