Thursday, October 15, 2009

kacau2

happy befday faqiha..sori,wish lmbt sgt.. ari ni best..adek xde so bleh main com..aku dah abis pmr..syoknye..mcm2 tol dugaan menimpa ari ni..tapi aku tau sbg kakak sulung aku harus tempuh.. mane tau nnti aku dpt hasil yg lbh baik masa akn dtg..hehe..syoknyer rase..

Saturday, September 12, 2009

WASIAT LUQMAN AL-HAKIM

Untuk tatapan Ummah:
dari :http://halaqah.net

Wahai anakku ! Jika kamu mahu mencari sahabat sejati maka kamu ujilah ia terlebih dahulu dengan berpura-pura membuatkan ia marah terhadapmu. Sekiranya dalam kemarahan itu ia masih mahu menasihati, menyedarkan dan menginsafkan kamu, maka dialah sahabat yang dicari. Jika berlaku sebaliknya maka berwaspadalah kamu terhadapnya.

Wahai anakku ! Sesiapa yang bersifat penyayang sudah tentu dia akan disayang, sesiapa yang bersifat pendiam sudah tentu dia akan selamat dari mengeluarkan perkataan yang sia-sia. Ketahuilah sesiapa yang tidak dapat menahan lidahnya dari mengeluarkan ucapan kotor, sudah tentu ia akan menyesal kelak.

Wahai anakku ! Bergaul dan berkawanlah dengan orang-orang yang soleh dan berilmu. Bukalah pintu hatimu dan dengarlah segala nasihat dan tunjuk ajar darinya. Sesungguhnya nasihat dari mereka bagaikan mutiara hikmah yang bercahaya yang dapat menyuburkan hatimu seperti tanah kering lalu disirami air hujan.

Wahai anakku ! Sesungguhnya kehidupan kita ini diibaratkan seperti sebuah kapal yang belayar di lautan dalam dan telah banyak manusia yang karam didalamnya. Jika kita ingin selamat maka belayarlah dengan kapal yang bernama takwa, isi kandungannya ialah iman sedang layarnya pula ialah tawakal kepada Allah.

Wahai anakku ! Carilah harta di dunia ini sekadar keperluanmu sahaja dan nafkahkanlah hartamu yang selebihnya pada jalan Allah sebagai bekalan di akhirat. Janganlah kamu membuat dunia ini kelak dirimu akan menjadi pengemis dan membebankan pula orang lain tetapi jangan pula kamu terlalu mengejar dunia sehingga terlupa bahawa kamu akan mati. Ketahuilah, apa yang kamu makan dan pakai itu semuanya dari tanah belaka.

Wahai anakku ! Jangan kamu melantik seseorang yang bodoh menjadi utusanmu. Jika tiada siapa yang lebih cerdas, pintar dan bijak maka yang sebaiknya dirimu sendirilah yang menjadi utusan.

Wahai anakku ! Orang yang bersedia untuk mendengar nasihat dan bimbingan dari orang yang lebih alim, maka dia layak untuk mendapat penjagaan dari Allah tetapi bagi orang yang insaf dan sedar setelah menerima teguran maka dia lebih layak untuk mendapat kemulian dari Allah.

Dengan apa yang telah diterangkan dalam Al-Quran berhubung dengan Luqman al-Hakim, para ulama telah memperincikan lagi perbicaraan Luqman dengan anaknya menurut riwayat dalam kitab tafsir Ruhul Maani dan Kitab Hidayatul Mustarsyidin bahawa Luqman telah memberikan anaknya 25 wasiat iaitu:

1. Sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam banyak manusia yang karam di dalamnya, bila engkau ingin selamat agar jangan karam, layarkanlah lautan itu dengan sampan yang bernama takwa. Isinya ialah iman dan layarnya ialah tawakal kepada Allah.

2. Orang yang menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan daripada Allah SWT, orang yang insaf dan sedar setelah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemuliaan dari Allah SWT.

3. Orang yang merasai dirinya hina dan rendah diri dalam beribadah dan sentiasa taat kepada Allah, maka orang itu akan sentiasa tawaduk kepada Allah, dia akan lebih dekat kepada Allah dan orang itu sentiasa menghindari diripada mendekati maksiat.

4. Seandainya orang tuamu memarahimu, itu adalah ibarat air yang menyiram tanaman yang kering kontang.

5. Jauhi dirimu dari berhutang, kerana berhutang itu akan menjadikan dirimu hina di waktu siang dan hina di waktu malam.

6. Takutkan Allah dengan benar-benar takut, tentu engkau akan terlepas dari sifat-sifat putus asa.

7. Seorang pendusta itu akan hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seorang yang telah rosak akhlaknya akan memikirkan perkara-perkara yang tidak benar.

8. Ketahuilah bahawa memindahkan batu besar yang berat dari tempat asalnya lebih mudah daripada memberi pengertian pada seseorang yang tidak mahu mengerti. Jika anda mengangkat batu atau besi yang berat tentu terasa begitu sangat, tetapi tidak sebegitu burukdan berat kerana mempunyai jiran yang jahat.

9. Jangan anda sesekali mengirimkan utusan kepada orang yang bodoh dan jahat, maka tidak ada orang yang baik dan cerdik, sebaiknya engkau sahajalah yang menjadi utusan itu.

10. Jauhi daripada sifat-sifat dusta, sebab berdusta itu enak sekali mengerjakannya, bagai ikan memakan daging burung, padahal sedikit dusta yang dilakukan, tetapi akibatnya adalah lebih besar.

11. Jangan engkau menelan sesuatu makanan itu kerana manisnya dan jangan engkau memuntahkan sesuatu makanan kerana pahitnya, kerana yang manis itu belum tentu mendatangkan kesegaran dan yang pahit itu belum tentu mendatangkan musibah.

12. Makanlah bersama-sama orang yang takwa dan musyawarahlah segala urusanmu dengan para alim ulama dengan cara meminta nasihat dari mereka.

13. Bukan satu kebaikan namanya jika engkau mencari ilmu tetapi tidak mengamalkannya, hal ini tidak ubah seperti orang yang mencari kayu api, setelah banyak terkumpul maka dia tidak dapat mampu memikulnya, pada hal dia masih terus mengumpulkannya.

14. Apabila anda berteman jadikanlah diri anda yang tidak pernah mengharapkan sesuatu darinya, biarpun dia berharap sesuatu dari anda.

15. Jadikanlah diri anda pada setiap masa tidak berharapkan kepada kepujian dan sanjungan orang lain. Kerana sikap yang minta disanjung dan dipuji itu akan memusnahkan diri anda.

16. Usahakanlah agar mulut anda tidak mengeluarkan kata-kata yang busuk dan kotor serta kasar. Dalam hal ini anda akan lebih selamat dengan berdiam diri.

17. Jangan anda cenderung kepada dunia semata-mata, kerana anda diciptakan oleh Allah bukanuntuk dunia sahaja. Sesungguhnya tidak ada orang yang lebih hina daripada insan yang terpedaya dengan dunia semata-mata.

18. Jangan anda terlalu mudah ketawa jika bukan perkara yang menggelikan, jangan berjalan tanpa tujuan yang pasti, jangan menanyakan sesuatu yang tidak berguna kepada diri anda. Jangan anda mensia-siakan harta dunia anda.

19. Bergaul mesralah dengan orang alim dan berilmu, perhatikan kata-kata dan nasihat mereka, kerana sesungguhnya hati anda akan sejuk apabila mendengar nasihat mereka.

20. Jangan anda rangkul dunia ini dan meneguk habis airnya, kerana sesungguhnya apa yang anada makan dan pakai itu adalah tanh belaka. Jangan anda bertemankan orang yang bodoh dan bermuka dua, kerana akan membahayakan diri anda.

Sunday, July 19, 2009

alahai, nak balik asrama dah...boring laa klu cam ni..
x pe..lps aku abis pmr,aku tido puas puas..hehehe..

Sunday, June 7, 2009

I LOOK I SEE

I Look I see
Album : I Look I See Munsyid : Yusuf Islamhttp://liriknasyid.com

I look I look I look I see
I see a world of beauty
I touch I touch I touch I feel
I feel the world around so real

And everything I do,
I dedicate to You,
Cause You made me
I am for You
I listen listen listen I hear
I hear the word of God's so clear
I read I read I read I know
It helps my knowledge grow

And everything we do
We dedicate to You
Cause You made us
We are for You
I listen listen listen I hear

He sent the prophet to show us the way
He made religion perfect that day
Peace be upon him
Upon him we pray
Sollahtullah wa salam mualaih

I sleep I sleep I sleep I dream
I dream in a garden green
I wish I wish I wish I pray
I pray to be here everyday

And everything I do
I dedicate to You
Cause You made me I am for You

I work I work I work I strive
To make something of my life
I seek I seek I seek I find
I find another hill to climb

And everything we do
We dedicate to You
Cause You made us
We are for You
I look I look I look I see

He sent the prophet to show us the way
He made religion perfect that day
Peace be upon him
Upon him we pray
Sollahtullah wa salam mualaih

Taufan Kehidupan

nothing is posssible.................................................................
khidupan ini mencucuk diriku hingga diri mnjadi lmh...
lmh dlm cabaran...
lmh dlm dugaan..
tanpa ku sangka...
kbnaran akhirnya trsingkap jua..
perit hati tiada siapa yg mgerti...
rahsia ini trpaksa jua ku bongkari...
aku x kira apa yg trjadi...
asal khidupan insan yg tercinta dpt dibela...
mgapa ini smua brlaku dlm khidupn ku??
aku sndiri x tahu...
tapi yg lagi myedihkan...
aku sprti tidk mmpunyai prasaaan untk mgambil tahu tntg ini..
mgapa??mgapa athirah??
adakah kau x trfikir tntg ibumu??
tntg masa depan adik2mu??
tntg masa dpn dirimu itu??
dimana tmpt kau hndk brgantung jika tiada org itu??
"ah, aku benci dgn org itu!"
x..
bukan begitu cara tuk kau lari dri suma ini..
dia tetap darah daging mu..
tiada dia...
tiada engkau...
engkau sudah beritahu mak bukan....
kau sudah x perlu risau..
slagi tiada apa yg brlaku..
kau x perlu pening kpala..
saat ini carilah ilmu..
carilah kejayaan..
andaikata 1 ari nnti..
ssuatu akan brlaku dlm kluargamu..
khidupan mereka ttp akan dibela..
carilah ketenangan itu..
hanya itu yg dapat mmbantu mu..........

Saturday, June 6, 2009

aper2 jer

aduih...aku dihantui citer dara manisku....aper laaa.....mak aku pi bandung keje...aku ni trpaksa laa jadi mak sementara kat umah ..nasib baiek ader ayah..boleh tolong bli mknn tgari skit..kurg2 hilang 1 beban..dah la aku x reti masak...adek lak dmm..x suke mkn nasi lak tu..ish...

Tuesday, June 2, 2009

pipipi........victoriaaaaaaa

aduih, boringnyer....cuti ni xleh kluar langsung..xpe..pasai esok aku kene teman kawan aku pi vi..lwn bola tmpr..ala,bukan dpt adiah pun...kirenyer ni tuk majlis suai kenal..2 ari langsung..aku tarik diri dari main chess..mlslah..mak aku pun mls nak anto aku ke saner...tu yg kene 'use' mase 'wisely' tuh..ish...gamat2..

Saturday, May 16, 2009

mikaeel(michael jackson)

video

lagu ini dipinjam dari yusuf islam

LAKARAN KEHIDUPAN

video

Thursday, April 30, 2009

LAKARAN KEHIDUPAN

ini merupakan lagu yg paling aku minat.. aku pun x tau nape....

Kau cuba mencari dan kau amati

Hakikat hidup ini

Seribu nan kisah dirasai

Di pentas lakonan diri

Lakaran kehidupanmuTertulis kini

Semua telah termetri

Yang pasti ketentuannya nanti

Suatu hari kan terbukti

( korus )Wahai insan apa kau cari

Hidup penuh ilusi

Suka duka datang berganti-ganti

Cuma keikhlasan di jiwa

Menjadi harta berharga

Sucikan hati pasti sinar menjelma

Di kananmu budi kirimu duri

Pilihanmu sendiri

Usahlah kabur di persimpangan

Tetapkan mana haluan

Lakonan di pentas ini

Akan terhenti

Pabila tibanya hari

Yang pasti ketentuannya nantiS

uatu hari kan terbukti

( ulang korus 2X )

Sunday, April 5, 2009

PENGALAMANKU

ALAHAI, BESTNYER CITER MERLIN SMLM....SEJAK AKU CUTI NI, AKU WAT FOLIO GEO JER.... YELA, TENGOK BAPE BYK FOLIO KENE SIAPKAN...NI NAK ABIS DAH FOLIO NI...SEJ JER LOM WAT LAGI...NAK TAU....SMLM, AKU MKN NASI GORENG NGAN TELUR MATA KERBAU KAT KEDAI MAMAK WAKTU MLM...PASTU AKU TGK ADER CITER MERLIN...BARU NAK STAT...SO, AKU DOK EXCITED KATER KAT MAK AKU BLK LMBT SKIT..TGK CITER NI ABIS DULU...PADAN MUKA...SAPER SURUH DOA..NASI PUN DTG LMBT SBB DOA TU...AKU PUNYELAH SYOK TGK CITER TU..TIBE2 ABG PLYN TU TUKAR CHANNEL SUKAN LAK..KUANG AJO TOL...AKU DAH LAA NAK TGK CITER TU SGT2.. BUKANNYA SLALU DPT TGK CITER NI..AKU CPT2 MINTAK AYAH BUNGKUS NASI YG TGH AKU MKN..PASTU KITEORG BLK CPT..AKU APER LAGI...DGN BANGGANYA AKU OFFERKAN DIRI BUKA PINTU...MASUK TERUS KE DLM UMAH..BUKK TV..AKU RASE TAKUTLAA CITER TU ABIS..SBB DAH NAK KAT KUL 10...TAPI DAH LBH DAH PUN DR 10 MASIH ADER LAGI CITER TU..PATUT LAAA....ABIS KUL 11 RUPENYR.....BLE AKU PIKIAQ BLK..ADER BGSNYA ABG PLYN TU TUKAQ CHANNEL..KLU X DUK AA AKU KAT SITU SMPAI KUL 11 X BLK UMAH..

BAHAYA KARTUN POKEMON

Bahaya Kartun Pokemon
*Charmander/ Pikachu


Lihat sahaja perkataan-perkataan diatas, tentunya ramai yang kenal dengan watak kartun tersebut. Tidak lain dan tidak bukan, perkataan-perkataan merupakan sebahagian daripada watak kartun pokemon. Sedarkah kita akan maksud Pokemon dan maksud nama-nama watak kartun di dalam cerita tersebut? Baru-baru ini, pihak Darul Nu'man telah menerima E-mail dari salah seorang yang bertanya tentang kemusykilan kartun Pokemon. Berikut adalah kandungan E-mail tersebut.
Assalamualaikum...........
Ada satu perkara yang ana ingin kongsi bersama. ana tak pasti samada maklumat ni dah sampai ke pegetahuan ikhwah semua. Semasa menghadiri kelas Dr Bahjat di salah sebuah masjid di Mafraq, ana diberikan satu kertas yang menjelaskan tentang bahaya POKEMON. Antara kandungan kertas itu ialah beberapa makna binatang-binatang yang ada dalam cerita kartun tersebut. Perkataan-perkataan itu adalah dalam bahasa siryani (lughah siryaniiyah).
contohnya: POKEMON - saya yahudi CHARMANDER - ALLAH itu lemah... (SUBHANALLAH!) PIKACHU - jadilah seorang yahudi..
Terdapat beberapa lagi nama binatang dalam cerita pokemon yang membawa makna yang kufur dan jahat. Bagi ana, kalau sekadar cerita kartun pokemon ini dicipta oleh yahudi, itu boleh diterima. sebab tak semestinya kita menolak semua yang dicipta oleh orang kafir. tapi kali ini terbukti bahawa yahudi ada niat yang amat buruk tersembunyi di sebalik nama pokemon. Maka ana menyeru semua ikhwah supaya menyebarkan maklumat ini dan bermula dengan diri sendiri dengan memulaukan kartun ini.
Thanks and Best Regards, B.Regards Agus Port Operation.

Saturday, March 21, 2009

boring



ape kabo sume?????? xde citer laaa...balik asrama duk kat umah ni trus jadik pmls...mlslah nak gerak...nak wat keje skolah pun susah..argh!!!!!aku asyik main,tido mkn brgn..mandi?? ceh..1 hari, skali jer..kahkahkah..giler ohhhh................esok blk asrama...ah!!! x siap keje skolah..tidak!!!!


gambar ni saje jer...x tau nak ltk aper...

Tuesday, March 17, 2009

WE WERE THE MULVANEYS


Plot summary
Michael and Corinne Mulvaney are the parents of four children: Michael, Patrick, Marianne, and Judd. Living in a picture perfect farm in upstate New York, the Mulvaneys own a successful roofing company; Michael Mulvaney is considered a serious
businessman. Corinne is a bubbly, earthy mother whose life revolves around the family unit. For nearly twenty years the Mulvaney clan thrives, admired throughout Mt. Ephraim for being the model family.
On St. Valentine's night, 1976, Marianne Mulvaney, after
prom, goes to a party where she becomes intoxicated and is raped by an upperclassman whose father is a well respected businessman and friend of Mr. Mulvaney.
Marianne's rape is the beginning of a tumultuous fifteen-year period. Her father, lost and angry, does not understand why his daughter will not press charges against her attacker. He can no longer look at his daughter the same way, and sends her to live with a distant relative of Corinne's in
Salamanca, NY. Marianne, moving haphazardly from place to place, continues to wait for her father to call on her—but he never does.
For the other family members, things continue to get worse. All three of the Mulvaney boys leave home angrily, never to return. One even attempts to murder his sister's rapist. Michael Mulvaney's casual drinking turns into full-fledged
alcoholism. Gradually, his reputation as a respected businessman disintegrates. The Mulvaneys are forced into bankruptcy and forced to sell the farm.
Eventually, Corinne and Michael split up. After many years, the Mulvaneys meet once again in a family reunion at Corinne's new home which she shares with a friend. The family has extended to include spouses and children. Finally, the Mulvaneys come full circle and receive closure.
P/S: SORI KLU X CLEAR GAMBAQ DIER...CITER NI DAH WAT AKU NANGIS 2 KALI...PASAI AKU NENGOK CITER NI 2 KALI...TAU X...AKU SUKEEEEEE SGT CITER NI...JACOB PITTS YG PEGANG WATAK PATRICK MULVANEYS TU YG AKU PLG SUKE...

Sunday, March 15, 2009

the adventures of merlin



wah,bestnyer nengok citer the adventures of merlin...kelakar, gabra, sedih, gembire, sume ader.besnyer....adui...hensemlah king arthur tuh... hish...nasib baik org barat...klu org timur...x tau aper nak jadik...hish2.....

Saturday, March 14, 2009

HAHAHA...

Seorang jemaah haji dari Indonesia teringin benar nak belajar tunggang unta ketika di tanah suci. Pak Arab yg jaga unta tu kata, mudah saja.Wak naik dibelakangnya, bila mau jalan, ucap saja "alhamdulillah..." Bila mau berhenti, ucaplah "aaamiiiiinnn". Wak pun setuju. Sebaik saja naik dibelakang unta, Wak pun ucapkan"alhamdulillahhhh..." Dan unta pun mula berjalan perlahan-lahan. Apabila sudah terasa seronoknya, Wak terus mengucapkan "alhamdulillah" berkali-kali dengan nada yang semakin riang dan pantas sehingga unta terus berlari deras. Tau-tau wak menyedari ada gaung yang dalam sudah dekat dihadapan. Dalamcemas, dia segera teringat pesan PakArab, lalu mengucapkan "Amin! Amin!Amin! "berulang kali seperti menekan emergency brake pada kereta dengan harapan unta itu berhenti sebelum tiba ke tebing.Akhirnya unta itu berhenti betul-betul di tebing gaung. Dengan nada yang sungguh lega dan dengan penuh kesyukuran, sambil mengurut dadanya, Wak segera mengucapkan "alhamdulillahhhhhhh......." Pheeeunnnggggg....tolong..........!!!!Amin Amin Amin.....

4 musim

adui, aku ni nakkk sgt pi jepun...klu leh aku nak duk kat sane pastu alami 4 musim tu...klu camtu, kenelah belajaq rajin2.well,ganbayo athirah...ganbate!!!!!

Sunday, March 8, 2009

CAKERAWALA FANTASI


KING KONG

SERONOKKAN?? HAHAHA.....
video

TIRED

klu korg fhm citer ni, korg mmg bijak...
video

AKEDEMI KEAYUAN


ini adekku ammar...cantikkan?? ayu lagi tu... dah ader peminat...byk skali .....so, jika anda brminat, silalah undi ke 334 tekan2 x dpt.....hahaha

lawatan ku bersame rakan

wow! syoknyer... aku ngan kwn aku,syai,syahtqa,nabby,ayuni,najwa ngan adek dier kluar gi pn hari ni... best...ni baru first time pi kluar ngan kwn2. kiteorg cari bhn tuk sej.. byk kiterorg jumpe..pastu lak terserempak ngan areena kmbr ayuni sek kat sbu...sebijik giler...pakai baju same, tudung same, beg tgn pun same...tapi still kiter bleh bezakan depa lagi...sng jer bile dah knl antare satu sama lain...so, ak blk umah kul 3 nak tph baju... blk nak kul 4...mkn punyerlah sdp kat pn....mahal lak tu...nasi campur ngan air limau kasturi...bli skit makanan ringan kat adek... blk2 jer mkn rotiboy ngan roti sardin..konyang nyer den...

Saturday, March 7, 2009

KONSEP 'KITA'

Tersebutlah suatu kisah dimana si isteri telah meluahkan rasa tidak puas hatinya pada sang suami yang berbunyi lebih kurang begini...

Isteri : Apalah abang nie...asalkan kawan abang datang, abang mesti cakap rumah abang, kereta abang, TV abang, sofa abang...tak adil lah macam nie...asik asik abang aje...

Suami: La...abis ayang nak cakap macam mana...

Isteri : Abang cakap la...rumah kita...kereta kita...TV kita...sofa kita... bukankah semua harta benda nie hak milik kita bersama...

Suami: Ahhh..iya lah...iyalah...

Isteri: Hmm...abang dari tadi lagi terhegeh-hegeh cari apa?...

Suami: Haa...ada awak nampak...seluar dalam KITA...???

Isteri: %#@**^&%#@

ASAL-USUL NAMA NEGARA DENMARK

Arakian telah tertulis dalam kitab maktub sejarah-sejarah asal usul negara dunia,tersebut sebuah kisah bagaimana kisahnya negara Denmark mendapat nama untuk negaranya. Adapun, Makcik Rabeah, seorang pencuci kapal layar milik tentera portugis yang berasal dari Tampin, Nogori Sombilan. Ketika Kapal layar portugis mendarat di Melaka, makcik Rabeah telah meng'apply'kan kerja tukang cuci didalam kapal tersebut. Setelah lebih 3 tahun Portugis menjajah Melaka, kini tibalah masa untuk mereka meninggalkan Melaka. Makcik Rabeah yang sangat rajin dan disayangi oleh ketua Portugis itu turut dijemput untuk ikut belayar meninggalkan melaka. Maka makcik Rabeah kenelah ikut sambil membawa 11 orang anak lelakinya.

Arakian setelah sepurnama belayar, tibalah mereka di sebuah negara yang tidak diketahui namanya. Maka inginlah dijajah juga oleh orang portugis ini. Maka mendaratlah tentera Portugis untuk menyerang, namun tentera negara itu sudah bersiap sedia untuk menahan asakan tentera portugis. Akhirnya semua tentera portugis mati dalam peperangan. Tinggallah makcik rabeah dan 11 orang anaknya. Mereka ditangkap dan dibawa ke hadapan raja. Raja itu bertanya kepada makcik Rabeah " Hoi pompuan tua, tahukah kau nama negara ini?". Makcik Rabeah pun berkata "tidak tahu tuanku!". "Ciss..Pompuan bodoh, nama negara ini pun kau tak tau." tempik Raja.

Makcik Rabeah terasa malu apabila beliau dikatakan bodoh dihadapan anak-anaknya. Lalu makcik Rabeah menjerit ke anaknya. "Tak guno punya anak, namo negaro ni pon ekau tak tau, sapo bodo? Mak ko ekau bodoh?". Lalu anak pertamanya menjawab " Den mak". Ditanya berulang-ulang kali dan kesemua anaknya menjawab "den mak". Raja yang tak paham bahasa nogori tu mendengar berulang-ulang kali sebutan 'den mak' lalu berkenan pula dengan perkataan itu. Raja terus menamakan negara mereka sebagai nama DENMARK kerana nama lama negara mereka sangat buruk iaitu 'LOMBU'. Lalu makcik rabeah dilepaskan dan 11 org anak mereka dilatih untuk menjadi pemain bolasepak negara denmark.

polis cerdik

Pada suatu hari, seorang penunggang (Mamat) motosikal telah ditahan polis. Dia ni kena tahan kerana tak pasang lampu waktu malam di bandar berhampiran rumah dia. Dia bagi la.. alasan.

Mamat: Apa ni? Nak pasang lampu nak buat apa?
Polis: La.. tak kan tak tau kot.Untuk keselamatan ko la.
Mamat: oitt.. sana ada lampu, sini ada lampu, situ ada lampu, mau pasang lampu lagi ka?
Polis: Kuang ajo punya budak. Jaga ko!!!

Lalu polis tu pun buang angin kat tayar motor budak tu.

Mamat: oi! oi! apa ni gilo apa. Camna aku nak balik?
Polis: La...sana ada angin, sini ada angin, situ ada angin, mau angin lagi ka?

WANITA CANTIK

Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya “Mengapa engkau menangis?"

"Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.

"Aku tidak mengerti", kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknya dan berkata, "Dan kau tak akan pernah mengerti"

Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, "Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"

"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis.

Akhirnya ia menghubungi Tuhan, dan ia bertanya, "Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis?"

Allah berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "
"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "
"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "
"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "
"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "
"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu "
"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan.
Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

"Kau tahu:

Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya."
"Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya – tempat dimana cinta itu ada."


Kirimkan ini kepada setiap wanita cantik yang Anda kenal hari ini untuk memperingati Bulan Sejarah Wanita.
Jika Anda lakukan, sesuatu yang baik akan terjadi.
Anda akan menambah harga diri wanita!
Setiap Wanita itu Cantik.

GILA TELEFON

Seorang ayah mempunyai anak gadis yang suka sangat 'bergayut' kat telefon. Setiap kali menerima telefon pasti anaknya itu akan berbual sampai 5 jam tanpa henti.. Entah apa yang dibualkan pun tak tahulah...

Suatu hari.. telefon berdering, anak gadisnya bergegas mengangkatnya.. ayahnya mengeluh kerana sudah pasti 5 jam lagi baru selesai... Tapi.. Alangkah terkejutnya.. apabila anaknya itu cuma berbual selama 2 JAM bukan 5 Jam seperti biasa...

"Tunggu sekejap.... Siapa yang talefon tu?" tanya ayahnya kehairanan..

"Tak tahu la ayah... salah Nombor! " jawab anaknya sambil tersengih..

SEPIT

Sorang husband balik dari outstation dgn mata lebam kiri dan kanan. Bila bini dia tanya, katanya... masa kat escalator airport, sorang awek cun berskirt di depan dia. Elok je depan mata dia, skirt awek tu tersepit gak kat celah ponggong dia, so, dengan baik atinya, dia tarik le... so, awek tu bengang, terus tumbok dia...

"Debuk" lebam nombo 1 kat mata kanan. Dalam ati dia kata... 'mungkin awek ni marah sbab aku tarik kain dia tadi'...so, dia pun tolak le balik kain tu masuk... dan seterusnya "debuk" untuk lebam ke2 di mata kiri...

Kesian... kan? dan lepas husband ni abis bercerita, idung dia plak berdarah danpatah kerana ditumbok oleh bini dia sebab baru tau laki dia menggatal...

SURAT UNTUK AYAH

Seorang mahasiswa semester akhir menulis surat kepada ayahnya:

Ayah,
Saya merasa tidak selesa kerana terus menerus menulis surat kepada ayah untuk meminta wang. Saya merasa malu dan sedih. Saya ingin meminta wang sebanyak Rm1000 dari ayah, walaupun setiap bahagian tubuh saya memberontak. Saya meminta dengan tulus dari hati saya yang paling dalam, ayah maafkan saya.

Salam dari anakanda,
Sarip.

p/s :Saya merasa berat hati untuk mengirimkan surat ini, jadi saya cuba untuk mengejar posmen yang mengambil surat ini dari dalam peti surat. Saya ingin mengambil kembali surat ini dan membakarnya, kerana surat ini pasti menyusahkan hati ayah. Saya berdoa dalam hati agar saya dapat semula surat ini, tapi sudah terlambat.

Beberapa hari kemudian dia menerima balasan surat dari ayahnya yang mengandungi ayat yang ringkas,

Untuk Sarip,
"Nak, doamu sudah dimakbulkan. Suratmu tidak pernah ayah terima"

Dari Ayahmu.

BUKA CAWANGAN

Seorang pengemis berdiri di pinggir jalan dengan memegang 2 buah topi yang lubangnya menengadah keatas di kedua tangannya. Datang seorang pejalan kaki dan memasukan wang kesalah satu topi sambil bertanya :

Pejalan kaki : Pakcik, kenapa pakcik memegang 2 buah topi ? Apa fungsi topi yang lagi satu?

Pengemis : Ketika ini dunia perniagaan sedang berkembang pesat, jadi saya memutuskan untuk menambah cawangan.

jangan cepat melatah......

Ada satu cerita, nak dengar tak?Ceritanya cam ni,Ada seorang pompuan , masa tu dia sedang berhenti ditepi jalan sambil melihat keadaan keretanya yang kemek. Hari dah nak masuk magrib, dia menjadi semakin resah. Dah lah jalan tusempit, lampu jalan tak de pulak.Tiba-tiba datang sebuah motosikal datang dari arah bertentangan. Dah lah tak pasang lampu, tak pakai topi keledar.. laju pulak tu.. macam pelesit.
Perempuan tu apa lagi, dia terus menjerit " Hoi.. Babiiiiiiiii....... Slow la sikit....."Bila mendengar laungan perempuan tu, apa lagi, penunggang motosikal tu pun menjerit balas .. "Celaka!!!!! Boleh Blahh !!!, Mampus kau!!!".." Bagerooo..."sedap jer cakap babi...."Selang beberapa saat.. tiba-tiba terdengar satu dentuman yang kuat....Perempuan tadi berlari kearah bunyi dentuman tersebut.. Apabila sampai ke sana, kelihatan budak tu terpelanting dalam semak manakala motosikal nya remuk sama sekali.Rupa-rupanya, dia dah langar babi yang telah dilanggar oleh perempuan tadi.
Moral of the Story : Hoi babi!!!!!!!! slow skit!!!! tu bukanya marah... tapi nak bagi tau jer....yang ada babi tergolek kat depan....hehehehehehe

siapa mary bang?

Siapa Mary bang?

Pada suatu hari yg tenang..seorg suami sedang relaxs sambil duduk membaca suratkhabar.....tiba2 dtg si isteri membawa tudung periuk....PANG!!....diketuknya atas kepala si suami.....si suami yg terpinga2.....bertanya....."Aper hal ngan awak nih....kenapa awak ketuk kepala saya??....si isteri pun menjawap...."nah! awak tengok nih....sambil menunjukkan secebis kertas yg tertulis nama....'Mary'....si isteri tentula menyangka si suami mempunyai kekasih lain yg bernama Mary....dgn tenang si suami menjawab.... ooo....itu nama kuda yg saya bertaruh semalam.....namanya Mary.....si isteri pun agak puashati ngan penjelasan suaminya..terus menyambung kerja di dapur.....Selang seminggu berlaku ketika si suami sedang rehat2 membaca suratkhabar seperti selalu.... PANG!!!....kali ini dengan lebih kuat lagi!....si suami pun bertanya....aper hal plak awak ketuk kepala saya kali nih???...dengan selamba..si isteri menjawap...."kuda awak telefon!!".....
P/s: Lain kali nak tipu bini tu cariklah alasan yang lebih selamat :)

Friday, March 6, 2009

kisah ngeri

Kisah Ngeri
Kengkawan.. nie aku ada satu cerita ngeri aku nak share ngan korang.. kisah nie berlaku kat kawan aku kat Ipoh la..Kawan aku nama dia Ahmad.. dia nie kerja kilang ikut shif.. dia nie shif petang so balik tengah malam la.Satu malam tu dia lalu la kat jalan nak ghi airport kat Ipoh nie.. then sampai kat satu masjid.. depan masjid nie ada tempat sampah.. ala tempat sampah busuk gile.. tapi malam tu tempat tu jadi wangi..then ada sorang pompuan pakai baju serba putih tahan dia. Kata nya nak tumpang sampai kat hujung kampung.So yang kawan aku nie bagi la tumpang. So pompuan nie pun naik la.. dia punya wangi punya la semacam aje..Then kawan aku nie dah naik seram sejuk.. so sampai la kat satu jalan yang berbukit so dia nie press la minyak moto dia coz nak cepat dan dah rasa semacam bawak pompuan nie.. lepas aje kawasan bukit tu.. dia rasa ringan aje moto dia.. so dia paling la muka dia kat belakang.. tengok-tengok pompuan tu dah hilang..tapi masih wangi.. dia nie apa lagi terus pecut moto balik ghumah.. terus masuk selimut tidoq bawah katil.So esok tu dia ghi keja lagi.. balik ikut jalan yang sama jugak. Sampai kat tempat semalam, pompuan semalam ada lagi kat situ. Then dia nie dah naik bulu roma terus pecut moto.. tapi moto dia macam tak nak jalan bila betul-betul depan pompuan tu.. apa nak buat dah terstop kat situ.. pompuan tu celapak naik (tumpang la tu) moto si Ahmad nie.. so dalam keadaan seram sejuk Ahmad nie terus aje.. bawak moto tanpa tengok belakang sambil baca ayat apa yang patut.. sampai tempat berbukit kelmarin.. pompuan yang tumpang tu tepuk bahu si Ahmad nie so si Ahmad nie tak nak paling belakang jugak.. pompuan nie tepuk lagi bahu dia.. so bila dah dua tiga lagi tepuk dia pun paling la.. si pompuan tu masih kat belakang moto dia.. then pompuan tu cakap kat Ahmad cam nie "Abang, jangan bawak laju sangat, semalam adik jatuh tergolek kat sini".

klcc

ni aku ngan adek ak mase kcik2 dulu..spatutnyer latar blkg dier klcc..nampaknyer klcc tu malu ngan kiter ni kut...al-maklumlah..kiter ni kan comel...hahaha..jgn jeles..

hahaha..good to have friends around us,isn't it?

klu korg fhm citer ni baguslah...

cute water

video

numanuma

video

wahhh..peningnyer pibg

wah...tadi ngantuk gilerrr.. budak asrama kene thn x leh blk asrama.. ari ni baru dpt blk
tapi kannn...patut nyer abis kul 10.30..tapi ni nak dkt 12 baru bleh blk.. ak siap tido lagi..kahkahkah...dpn tv lak tuuu..klas arab pun kene cancel..mak aku kater pibg tu stat lewat..pastu lah ader laa cif spektor ni suruh cekgu2 wat pibg, kwgn pastu mcm lagi lah dier komen sbb nak ikut protokol...giler aper..sian mak aku...

Saturday, February 21, 2009

selamat ari rayerrrrr


ini aku ngan atuk ak blh ibu.. aku syg atuk aku ni...aku dbesarkan kebanyakan nyer dari atuk n nenek aku blah mak....waktu ni dah byk kali ak tmbh rendg kat umah tuksu.. sdp...

kenangan terindah


ini mase arwah atukku ader lagii..aku ingat lagi.. mase taun 2007 bln dec miggu 2 ari isnin..mak ak dpt panggilan atuk ak meniggal pasai kene langgar lari oleh 1 orang cine ni...inilah atuk yg sporting ak ader... al-Fatihah..

LUAHAN AKUUU(org kater ak xde perasaan sedih)

org slalu tanyer ak yg ak x penah nangis kat asrama..malah, mase kwn baik kami pindah,ak siap nyanyi lagi ngan 2 kawn aku..smpai sorg kawn aku kater..kiteorg happy kawn ak pindh..ceh, perlu ke menangis klu nak tunjukkan kiter sedih??..aku nyanyi bukan gembire tapi ak nak gembirakan org yg sedih...hidup ni perlukan pengorbanan..jikalau takdir rakan itu nak pergi..lepaskanlah..x tenang hati kwn ak kat sane nnti.. itu mmg benar.. bukan ak xde perasaan...tapi ak x suke tunjukkan perasaan sedih itu.. aku akn nangis menahan jikalau ak trkilan.. itu sajer yg bleh wat ak nangis mcm banjir..tapi,xdelah aku tunjukkan dkt org...cume yg akn wat aku terguris ialah org yg dekat ngan ak yg wat ak menagis...kebanyakanlah...ak ni pun x sempurna..tapi, ak ni pun leh dikira agresif dan pasif..bak kater cikgu ina...hehe..

gymnastics

sungguh kalaka...tengoklah

video

kater org mengenai impianku...


maha agung Allah....tuhan sekalian alam
aku suka akn gambar semulajadi.. xde sape pun tahu ak nak jadi aper..kwn ak mira faqiha a.k.a. fawakih kater ak ni x der matlamat langsung.. periksa pun x target aper2 inikan puler cita2.. mmg lah.. sume nak A.. sape kater kiter x nak...contohnyer sprti ini..ak x kater x nak jadi aper2. ak cume x tau nak jadi aper... tapi inilah yg ak minat...gambar smulajadi..hijau, cahaya, awan dan mcm gambar ni...suatu ari nanti,ak nak jadir camerawoman atau jadi ahli astronomi...mesti syokkan.... insyaAllah , pasti boleh..!!!gabayo athirah.....

Friday, February 20, 2009

bulan



kawan ak suke ngan bulan. ari ni ak bagi gmbr bulan kat dier..arap ko suke...-mira faqiha-

mirafaqiha94.blogspot.com

kmpg


nilah kakak2 sedareku.yg sume ni dah masuk u,yg pakai baju biru ni dah kawin...dah dpt anak pompuan pulak tu..ish ish ish.. yg pakai baju kuning tu adek ak, yg gaun pink lak sepupu ak...ank pak teh..ayh kite ank bongsu 7 bradek..duk kat k.nerang..best..manyek sedare..tapi,yg x syoknyer..blk kmpg mesti kene tido ngan nenek.. tak tau nape..slalunyer ak lah yg jadi mangse..spupu ak diam jer biler tuk mintak tido ngan dier.. ak ni x leh nengok org rayu.trutamenyer org tue.. mesti simpati ati kiter ni...ceh,hampeh nyer sedare... arap makan pagar, pagar plak mintak simpati. simpati pe? mintak simpati suruh tido ngan tuk lahh..ape lagi???

ponatnyor


wahhhh!!! dpt blk dari asrama.. syoknyerrrr... tau x kat asrama byykkkk giler klass..al-maklumlah... f3 kenelah blajaq byk skit.. ni nak blk asrm pun kene staybek smpi kul3 ptg pasai ader clas sej...lotih tau nggakkk!!tapiii,gogo chaiyok 4 mee n 2 my pren 2.. smoga hati ini meyakini p'tolongan allah..amin..
contoh jer:
adek la ni..hehehe

Monday, February 9, 2009

ciptaan allah maha agung


hebat! sungguh hebat! betapa takjubnya melihat bintang yg brkecai disebabkan radiation di situ.sungguh hebat..ak sendiri berasa takjub apa yg ak sdg lihat skrg.

Sunday, February 8, 2009

raihan-gemalaam

video

along bukit beruntung

video

funny cats

video

perkahwinan paksu...

wau, bestnyer kenduri ni... tapi yg paling x best , ak jadi org bunge telurrr... wahhhhh!!!! pastu lak memenatkan...patutnyer 300 jer jemputan...tapi yg dtg macm 600 org.. abis bunge telur..pelik tulll...yg paling x best, adelah pakcik tu sampai mintak 6 jenis bunge telur.. biler lalu dpn meja dier je dia mintak,"dik, nak bunge telur hijau tu,pastu nak yg merah ngan biru." x malu btol! pastu lak dier mintak wane oren, biru lagi... haih, ingat ni kedai ke ape, mintak suketi jer... abis balun bunge telur dier amik...dah la lame lak tu dier duk kat situ ngan family dier..

pastu lak ader la kakak ni muka cam vampire... gilerlahhh... muke putih melepak,pucat!! pastu lak rambut mcm rebonding..panjanggg!! pastu dier nyer baju jarang gilerrrr.... die ni nak pi disko ke ape?? x penah ak tengok muke cam dier.. agaknyer dier pakai bedak sejuk kot?? kucing ak pun boleh geser dier..iyelah... dah kucing aku ckp "uih, ni spesies ngan ak ni.tapi,awat tinggi mcm hantu galah pulak ni? ah, bantai jelah, janji bleh capel..hehe.." penat tul.. mcm2 spesis ak leh lihat..

alhamdullilah adelah mak sedare, fathiehah tolong.. nak arapkan adel laki.. bukannyer leh arap.tolong tengok leh lahhh... pastu lak adek pompuan ak tu tolong skit2 jer..blehlah.. kire tolong gak kan... dier pegi satu2 meja tanyer org "makcik dah dpt dah bunge telur ni?" hahaha..terkeluar jantung aku..tu kire oklah tu drpd bapak sedare ak yg baye ngan adek pompuan aku tuu.. pasainyer bapak sedare ak tu main bagi jer bunge telur nagn gule2 kat sesape.. klu x de bunge telur atas meja, haa!bagilah dier bunge telur kat org yg tgh duk kat situ..mampus..aduih...pening kpala ak ngan budak sorang ni..nak wat camne... budak2...

hem,pastu la lps abis je kenduri, mak aih byknyer lauk.. nek ak kate kat catering tu, amiklah lauk tu..tapi depa ckp dak kenyang.. lagipun dah jemu mkn bende yg same..pulak dahhh.. nak wat camni?? redha jelah.. majlis tu abis lambat laaa gak... kul 6 ptg tu abis.... ponat ponat...ish ish ish..

p/s:rombongan k.nerang dtg.. syoknyerrrr... al-maklumlah ..keluarga blh bapak ramai skit sedare.. kire oklah tu..

hari paling bestttt

tuk,wan,maksu ngan paksu dtg smlm...bestnyer...tapi bukan wat pe2 pun..lawat jer.... nampaknyer best ler paksu pasai dier kene arrange mase duk kat k.kangsar ngan kl.hehehe..well, ape nak wat kan....sian sian..